onsdag, juni 3

hypermobilitetssyndrom?

Idag har jag fått reda på att jag lider av en sjukdom som heter hypermobilitetssyndrom. Jo, det var tydligen en sjukdom! Jag har genom åren fått mycket cred för just min hypermobilitet. Svårt att fatta att jag skulle fylla 50 nästa år i augusti, sa sjukgymnasten. Grejen med mitt smärttillstånd i fötterna, kan bero på just det där hypermobila. Sjukgymnasten sa att det skulle bli bra för mig att bli äldre, då mobiliteten förmodligen skulle bli mindre. Jaha, så jag ska alltså önska mig till 70+ på stubben, eller? Tydligen var det svårt att säga om jag hade fått en lätt scolios av hypermobiliteten, eller om det var för att ett ben förmodligen hade (med åren och gångstil) blivit 1 cm kortare än det andra benet, om skadan var medfödd eller om det var för att jag tog mig fram som en dansare (?) med små och precisa, men haltande rörelser eftersom jag lider av plantarfasciit. Hon visste inte om hon skulle våga släppa iväg mig på någonsomhelst form av träning, eftersom jag inte hade ”några gränser”. Gränserna i detta fall skulle då vara att jag böjer och sträcker för mycket. Nä, på kurs skulle jag gå! På kursen skulle jag lära mig var jag måste stoppa upp t ex en armrörelse. Sjukgymnasten tyckte även att det var tur att golvet var i vägen, så jag inte kunde sätta armbågarna i det samtidigt som jag stod upp med raka ben. 

 Att vara mobil betyder att man är rörlig
 Att vara hypermobil betyder att man är överrörlig

Det här fick jag med mig hem på ett A4:a:
När överrörligheten orsakar ledsmärtor benämner man det för hypermobilitetssyndrom. Hypermobilitetssyndrom debuterar ofta i samband med en fysisk överbelastning eller skada. Även psykisk överbelastning kan vara orsaken. Man gör för stora rörelseuttag som i sin tur leder till smärta i muskler, senor eller leder. Att leva med ständig värk gör att man också är ständigt trött. Man bär på en utmattning som är omöjlig att förklara och att få förståelse för. Det är så lätt att smärta och trötthet börjar dominera livet och det tar tid att ta kontrollen över den. Att ständigt, varje sekund, leva med värk är mycket stressande. 

11 kommentarer:

Saija sa...

Hej!
Jag har precis fått reda på att jag är överrörlig och jag har jätteproblem med just fötterna (bland annat).
Jag jobbar i butik och står och går hela dagarna och detr äcker med 2 timmar, sen har jag sån värk att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Sen går värken uppåt...

Har du fått någon hjälp?
Och vilka problem hade du i fötterna och fick du reda på om det hängde ihop med överrörligheten?

Mvh Saija

Lena sa...

Hoppas att du ser denna kommentar trots att det är tt jättegammalt inlägg.
Jag ahr i dag fått veta att min son har HMS. Så här googlar jag för fullt och fann din blogg. Ska sätta mig och läsa hela bloggen. Inte i kväll men lite om dagen för jag tror att du kan ha massa matnyttigt till mig där. //Lena

Anonym sa...

I enjoy what you guys are up too. Such clever work and exposure!

Keep up the terrific works guys I've included you guys to my own blogroll.

my site; more tips here
My webpage - view

Anonym sa...

Valuable info. Fortunate me I discovered your web site by
chance, and I am surprised why this twist of fate didn't took place in advance! I bookmarked it.

Visit my web blog - best drugstore acne spot treatment

Anonym sa...

We're a group of volunteers and starting a new scheme in our community. Your web site offered us with valuable information to work on. You've done an impressive job and our whole
community will be grateful to you.

my web-site: straight from the source

Anonym sa...

My brother recommended I would possibly like this web
site. He was once totally right. This post actually made my day.
You can not imagine just how so much time I had spent for this info!
Thanks!

Here is my site :: Find a Bungalow

Anonym sa...

Hi there to all, the contents existing at this website are truly awesome for
people knowledge, well, keep up the good work fellows.


Also visit my blog Rent a Bungalow

Anonym sa...

What's up to every one, it's really a nice for me to go to see this web site, it
consists of important Information.

Here is my web-site Rent a Bungalow

Anonym sa...

Aw, this was a very good post. Taking the time and actual
effort to create a very good article? but what can I
say? I hesitate a lot and don't seem to get nearly anything done.

Also visit my blog :: redirected here

Anonym sa...

I like it whenever people come together and share ideas.
Great site, continue the good work!

my blog :: Ellenton Florida Concrete staining

Anonym sa...

My partner ɑnd i imagined the day I was ѡҺߋ are old enough to learn. A enjoy іs nice
if thіs considers initial, tthe actual fɑcts attained, and secߋnd, this
paricular depart. Тhe actual safe bet stands օut as a vey fіrst player tߋ
make use οf just about all tɦeir foг tɦе woman's flooring.



Alsߋ visit mƴ wweb blog - Scrabble download